Поведінковий фільтр – це один з фільтрів пошукової системи, за допомогою якого вона занижує позиції сайту в якості санкції за накрутку поведінкових факторів.

При визначенні позиції сайту у видачі Яндекс враховує т. н. поведінкові фактори – певні параметри, що характеризують дії відвідувачів на сайті. Сюди відносяться: кількість переглянутих сторінок, загальний час знаходження на сайті, кількість відмов (коли користувач, який перейшов на сайт, тут же покидає його, та багато іншого.

Яндекс приймає сайт за якісний, якщо користувач за час свого відвідування переглядає від 3-х сторінок і більше, затримується на сайті довше хвилини і т. д. Якісний сайт дорівнює корисного, а корисні сайти пошукова система любить бачити в топі видачі. Але щоб досягти хороших показників для свого ресурсу, необхідно тривалий час займатися його поліпшенням, підвищувати якість контенту, працювати над юзабіліті і т. д. не Дивно, що у деяких оптимізаторів виникло бажання спростити схему і обманом змусити Яндекс повірити в привабливість свого сайту для користувачів. Так з’явився новий метод чорного SEO – штучна накрутка поведінкових факторів.

Суть методу проста: роботи або проплачені користувачі заходять на сайт і виконують задані дії – наприклад, переглядають кілька сторінок або проводять на сайті кілька хвилин. У підсумку обдурена пошукова система підвищує позиції ресурсу в пошуковій видачі.

Поведінковий фільтр був розроблений з метою припинення таких маніпуляцій.

Дізнатися, що ваш сайт підпав під дію фільтру, можна за різкого падіння позицій його сторінок після апдейта. Щоб підтвердити або спростувати свої побоювання, необхідно звернутися в службу техпідтримки Яндекса.

Якщо неприємність трапилася, і ви потрапили під фільтр за маніпуляції діями користувачів, слід зупинити накрутку і почати природне просування сайту. Форсувати зняття накладених санкцій не вдасться, в будь-якому випадку доведеться чекати нового апдейта – а це займає від 2-х тижнів до 2-х місяців. Однак важливо за цей час максимально поліпшити ресурс – тоді можна сподіватися, що після оновлення він виявиться на колишніх позиціях.

Буває, що накрутка сайту відбувається з вини конкурентів. В цьому випадку потрібно як можна швидше попередити про це співробітників Яндекса. А щоб вчасно помітити зусилля недоброзичливців, бажано систематично перевіряти сайт системами статистики (Яндекс.Метрика або Google Analytics). Під час перевірки слід звертати увагу на наступні параметри:

  • CTR переходів на сайт через пошукові системи (для аналізу можна використовувати Яндекс.Вебмастер);
  • переходи на сайт з інших джерел – соціальних мереж, закладок, пошти, та ін;
  • показники відвідуваності сайту – кількість нових відвідувачів, переглянутих сторінок, трафік і ін;
  • час, проведений відвідувачем на сайті і показник відмов;
  • характеристики користувацької аудиторії: IP, місто, версії браузерів, час відвідування, аналіз поведінки через Вебвізор (інструмент Яндекс.Метрики).

Якщо перевірка дала несподівані, нічим не зрозумілі результати (наприклад, зросла кількість відмов, а може, навпаки, показник відвідуваності різко покращився), рекомендується негайно повідомити про це службу підтримки пошукової системи. Вона візьме до відома, що можливі порушення з боку недоброзичливців.